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vol. : 제41권 1호(통권63호) 
저자 : 정안기 
발행연월 : 2017-04 

                                         식민지기 조선사설철도보조법의 연구 -성립, 개정, 운용, 성과를 중심으로-

                                                                                                                                                             정안기

이 연구는 식민지기 조선사철보조법의 성립, 개정, 운용, 성과에 주목해서 조선총독부의 사철국책을 실증적으로 검토하였다. 19214월 성립한 조선사철보조법은 역내외 민간자본을 동원한 철도 인프라 구축이 목적이었고, 이익부족액 보조주의와 이자액 보조주의를 특징으로 하였다. 19343월 조선총독부는 사철보조법의 제도적 경직성 해소에 따른 재정부담의 완화와 사철 경영의 자립성 확보를 목적으로 건설비 보조주의로의 전환과 보조율 인하의 조선사철보조법 제4차 개정을 추진하였다. 식민지기 사철국책의 성과는 사철보조금 교부총액 9,841만 원에 대해서 사철 부설 연장 2,710km를 기록하였다. 사철 부설 연장은 조선 전체 철도 영업선의 43.7%를 차지하였다. 사철 부설의 km당 건설비는 국철 영업선의 56%에 불과하였다. 식민지기 조선사철보조법의 운용과 성과는 조선총독부가 민간자본과 경영역량을 동원·활용한 보다 경제적인 사철국책을 시사한다.


핵심주제어: 조선사설철도보조법, 이익부족액 보조주의, 건설비 보조주의, 제도적 경직성, 경영의 자립성

 경제학문헌목록 주제분류: N0, N2, N4


A Study of Joseon’s Civilian Railway Support Act during the Colonial Period

- Focusing on its enactment, revision, operation and performances

Joung, An-Ki

This study empirically reviewed the Joseon Governor-General Office's civilian railway policy during the colonial period, focusing on the enactment, revision, operation and performances of Joseon's Civilian Railway Support Act. The Joseon's Civilian Railway Support Act enacted in April 1921 aimed to construct end manage civilian railway by inducing private capital under revenue deficiency aid policy and interest experience aid policy. In March 1934, however, the Governor-General of Joseon attempted the 4th amendment of the Act for conversion to the construction cost aid policy and decrease in subsidy rates for the following purposes: reduction of financial burden by easing the institutional rigidity of the Joseon's Civilian Railway Support Act; acceleration of independence in the management of civilian railway. The total subsidy for the civilian railway during the colonial period was KRW 98.41 million, and the attached extension accounted for 43.7% of the railway sales channel including national line. The construction costs of civilian railways per km were as low as 56% of national railway. In other words, the operation and outcome of the Joseon's Civilian Railway Support Act during the colonial period is more economically reasonable than the case that the Governor-General of Joseon mobilized and utilized private capital and management competency.

 

Keywords: Civilian Railway Policy, Joseon’s Civilian Railway Support Act, Revenue Deficiency Aid Policy, Construction Cost Support Policy, Institutional Rigidity, Management independence


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